donderdag 23 juli 2009

Dag 6

Het is al een tijdje geleden dat ik nog geschreven heb, maar toch is er weer veel gebeurd!
Vrijdagochtend kregen Nieneke en ik onze laatste Franse les: Examen! Ik moet toegeven dat ik echt wel een beetje zenuwachtig was :) Er waren tien vragen, mondeling en schriftelijk. 1 vraag was: "Vertel een verhaaltje in het Frans gedurende vijf minuten." Dus heb ik maar verteld over mezelf en over mijn superlieve familie :) Het verliep vlot en haalde een 7/10! Ik mag dus blijven in Burkina Faso en moet niet naar het herexamen :).
's Middags werd Nieneke en Miriam opgehaald om elk naar hun familie te gaan. Even later vertrokken Anne en Ines ook. Ik moest wachten tot 18.00 omdat de moeder van mijn gezin pas later thuiskomt. Verveelt heb ik me niet want ik leerde een heel leuk Burkinabees meisje kennen. Ze is 15 jaar en volgens mij heel verstandig. Ik had haar donderdag al eerder ontmoet toen ik naar de winkel ging. We hebben de hele namiddag gepraat over tal van dingen. Ze toonde me ook iets waar ik erg van schrok. Gisteren had ze mooie lange vlechtjes en vandaag had ze een zwart doek op haar hoofd. Ze trok het doek weg en was helemaal kaal, en het was slordig en onvolledig geschoren. Ze zei me dat haar stiefmoeder niet wou dat ze vlechtjes had. Omdat het meisje haar vlechtjes niet wou wegdoen besloot de moeder haar maar kaal te scheren. Na een paar uurtjes babbelen hadden we echt al een band. Ze toonde me haar huis en haar familie. Ze waren arm, maar het was er wel gezellig.
Om 18u. werd ik opgehaald door Raphael om naar mijn gezin te gaan. Eindelijk was het zover, ik zat vol spanning. Aangekomen bij het huisje, zag ik meteen dat ze niet zo arm zijn. Ze hebben zetels, een TV, een tafel,... allerlei dingen die ik nog niet heb gezien in andere huisjes. De moeder schudde me vriendelijk een hand maar ik merkte al snel dat ze toch ook iets koel heeft. Ze is niet zoals andere vrouwen die ik al eerder heb ontmoet. Er liep een meisje naast haar maar ze zei niets tegen mij. Het werd me al snel duidelijk dat zij de meid is en ook echt niet meer dan dat. Ik ontmoette haar echte dochters die wel vriendelijk zijn. Er waren ook twee weeskindjes. Een meisje van 1 jaar die ze gewoon een weekend mee naar huis hebben genomen en een meisje van 6 die er woont maar toch niet geadopteerd is (volgens mij de meid voor in de toekomst).
Ik ging naar toilet en verschoot me toen ik daar aankwam. Een stinkend hok in de tuin met een put erin. Kevers en tal van andere vieze beesten kropen overal. Ik ben nog nooit zo snel weer buiten gekomen :).
Als avondeten was er TO, wat zoals ik al eerder zei, echt niet lekker is. De moeder plette alles door elkaar en at alles met haar rechterhand gulzig op. Ze keek terwijl naar de TV en zei geen woord tegen mee (buiten Mange!). Voor ik ging slapen vroeg ze me uiteindelijk toch een aantal dingen, dat stelde me wel gerust. Ik kroop vroeg in bed en was benieuwd naar hoe alles morgen zou verlopen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten