donderdag 23 juli 2009

Dag 9

De eerste werkdag, spannend! We stonden op om 07.00, aten, namen een frisse douche (die mag ik hier wel gebruiken :) ) en vertrokken met de fiets naar Hotel Maternelle. Een kwartiertje fietsen, dat is dus goed te doen! Aangekomen op de werkplaats werden we ontvangen door een bende wilde kinderen. Er was me al meteen iets duidelijk: hier is totaal geen structuur!
Na een half uur was de directrice er (mijn ex-moeder). Ik had echt schrik. We moesten naar haar bureau en ze was duidelijk niet goed gezind. Ze was onvriendelijk en onverschillig. Ik denk dat ze mijn verhuis niet al te goed heeft opgepakt :) maar dat kan me niet zoveel schelen.
Ik sta bij de 4-15 jarigen en Anne bij de 0-3 jarigen. Ik heb ongeveer 20 kindjes, een echte wilde bende! Ze roepen me allemaal met NASSARA, wat 'blanke' of 'witte' betekent. Ze zien er slordig en niet zo goed verzorgd uit: lange vuile nagels, vuile en veel te grote kleedjes, zowel jonges als meisjes hebben gemilimeterd haar en ze stinken zelfs een beetje. Echt wel zielig.
Ze waren zo wild dat een simpel spelletje onbegonnen werk leek. Ze hebben hier ook de gewoonte om lijfstraffen uit te delen als kinderen 'stout' zijn. Dat is echt erg om te zien. Het ergste ervan is, dat de kinderen deze straffen volledig imiteren en ook elkaar echt slaan, motten, krappen, stampen,... Het is echt een manier voor hen om te overleven. Een spelletje met een bal is bijna onmogelijk. Eens iemand een bal heeft denkt die er niet aan om die ooit nog af te geven. Kruipen er drie kindjes op mijn schoot, gaat het vierde kindje er niet meer op, krapt het in de ogen van de andere om er toch nog bij te kunnen. Het is allemaal echt wel even slikken...
Het was al snel 13u. en tijd om terug te keren naar huis. We aten, namen een douche en verkenden al wandelend de buurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten